صنعت  طراحی سایت هر روز با تغییرات چشمگیری همراه می باشد . شما به عنوان طراح سایت و یا دارنده سایت بهتر است که همیشه  در جریان این تغییرات و نوآوری ها باشید این آگاهی باعث می شود که شما بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید .روند طراحی سایت در سال 2016 میلادی بر اساس UX و UI وهمچنین سایت های موبایل محور می باشد .


ممکن است اصطلاح UX و UI را از طراحان وب سایت شنیده باشید  و یا شنیده باشید که می گویند رابط کاربری فلان وب سایت ضعیف است  یا فلان محصول تجربه کاربری فوق العاده ی  دارد .شاید با شنیدن این جملات این سؤالات برایتان پیش آماده باشد که UI و UX  چیست؟ چه کاربردی دارند؟ چه تفاوتها دارند ؟ در این مقاله سعی بر این شده که به تمامی این سؤالات پاسخ مناسبی داده شود.


تعریف اصطلاح  UI:


اصطلاح  UI  مخفف واژه User Interface Design   به معنای طراحی بر مبنا رابط کاربری (واسط کاربری) می باشد   یعنی یک رابط بین کاربر و سیستم  است . به عبارت بهتر ظاهر یک سیستم نرم افزاری است که کاربر به صورت مستقیم با آن در تعامل می باشد .مثال: تمام عملیاتی که در فوتوشاپ و یا ویرایش عکس انجام می شود.


UI موجب وفاداری و رضایتمندی کاربران وبهبود کارایی محصول و همچنین سهولت استفاده از محصول می شود پس می توان گفت که طراح کاربری یک نوع بازاریاب است که در تلاش است با بالا بردن کیفیت رضایت مشتری و کارفرما را به دست آورد.


از طرفی می توان گفت کسی که طراحی رابط کاربری را انجام می دهد خیلی شبیه به یک گرافیست می باشد با این تفاوت که طراح رابط کاربری گاهی طراحی برند و نرم افزار نهایی (front end) را نیز انجام میدهد .


مسئولیت طراح واسط کاربری : تبدیل نتیجه ی توسعه محصول یا محتوا به یک تجربه جذاب، ساده و منعطف برای مشتری است.


تعریف اصطلاح UX:


اصطلاح UX مخفف واژه User Experience Design به معنای طراحی مبتنی بر  تجربه کاربر می باشد یعنی  مراحل بهبود کیفیت تعامل بین کاربر و شرکت می باشد که به عبارتی شامل رفتارها، احساسات و نگرش های کاربر درباره تجربه استفاده از یک محصول نرم افزاری است که می تواند در نهایت جنبه های مختلفی مانند سودمندی، کاربرد آسان و کارایی را در ذهن کاربر به صورت یک خاطره تداعی کند.با این تفسیر می توان گفت نقش و وظیفه  طراح UX پیچیده و چند بعدیست او می تواند کمی بازاریاب ، کمی طراح و کمی مدیر پروژه باشد.


 


طراحی UX  مسئول مستقیم تست تحقیقات ، توسعه، محتوا و ساخت مدل اولیه است.


طراحان وب سایت بیشتر زمان خود را روی طراحی UX سایت میگذارند و برای این کار بهترین راهکار  را برای ارایه محصول و یا خدمات وب سایت ارایه می کنند به طوری که کاربر به ساده ترین شکل ممکن به خواست و هدف خود از بازدید وب سایت دست یابند. برای انتخاب یک راهکار خوب طراح سایت باید خود را جای کاربر بگذارد و تجربه یک کاربر را داشته باشد تا بتواند به بهترین تجربه کاری کاربر (best user experience)دست یابد.


به طور مختصر می توانیم بگوئیم UI  در طراحی ظاهر برنامه مثل ایکن ها ، دکمه ها، منوها  و…. دخالت دارد و UX در اینکه کاربر بتواند راحت با محصول تولیدی کار کند و حس و تجربه خوبی به کاربر القا شود.


به علت اینکه دو اصطلاح UI , UX کمی گیج کننده می باشد برای فهم بهتر شما مثالی قابل ملموس تر بزنیم فردی را تصور کنید که به علوم جامعه شناسی و یا مردم شناسی علاقه دارد این فرد مثل طراح UX  می باشد.اما فردی که به ظاهر جامعه  مثل فضای سبز و…علاقه دارد این فرد مثل طراح UI  می باشد.


تفاوت های UI , UX:


شاید تفاوت های چندانی این دو اصطلاح برای کاربر نداشته باشد ولی برای شما به عنوان دارنده یا طراح سایت تفاوتهای دارد که باید به آنها در هنگام طراحی دقت کنید.


همان طور که گفتیم UI در طراحی منوها ،ایکن ها و… رنگ ،اندازه و سایز آنها  به طور کلی قسمت های فیزیکی و بصری  دخالت دارد  اما UX در طراحی مکان آنها دخالت دارد یعنی طراح خود را جای کاربر می گذارد  که هر کدام در چه مکانی قرار بگیرد دسترسی کاربر به آنها آسان تر می باشد.


ابزارهای مورد نیاز برای طراحی UI ,UX :


 در هر طراحی یکسری ابزار و نرم افزارهای به کمک طراح میایند در این جا هم برای طراحی UI ,UX  ابزارهای به طراح کمک میکنند که معمول ترین آن ها عبارتند از:


Photoshop, Sketch, Illustrator, Fireworks, InVisio


 


نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه کنید  این است که :UI,UX مکمل یکدیگر هستند یعنی طراح UI  باید اصول و قواعد طراح UX  را رعایت کند ،تا بتواند به  نتیجه مطلوبی برسند.


شاید تا به اینجا فکر کرده اید که چه لزومی دارد در مورد این دو اصطلاح اطلاعات داشته باشید و چه تأثیری در طراحی وب سایتمثل یک وب سایت فروشگاهی  و حتی فروش شما دارد؟


به نظر شما اگر ظاهر وب سایتی مناسب نباشد به طوری که کاربر دچار سردرگمی بشود و هنگام ورود به سایت فروشگاه شما حس آرامش و خوبی  نداشته باشد آیا دوباره به سایت شما برمیگردد و آیا از محصولات شما خریداری میکند؟؟!


فروشگاه ساز